نکات مورد دقت در ثبت مارک صنعت پلاستیک
اختیاری یا این که الزامی بودن استعمال از مارک و نشانه تجاری
آیا ثبت نشانه ناخواسته است یا این که به گزینش خویش ما میباشد ؟ به موجب ضابطه , ثبت علامتها تجاری ازروی اراده است , مگر در مواقعی که دولت آن را ناخواسته نماید . براین اساس ثبت کردن مارک مطابق آئین طومار آن ناخواسته نیست . بدین مفهوم که اگر کسی آرم برای کالای خویش گزینش کرد و به کار گیری نمود البته آن را به ثبت نرساند ضابطه او را زور نمیکند . با این حال , در حین ما بیش تر از پیش مارک و ثبت نمودن آن دارای اهمیت است . برندها به صاحبانشان یاری می نمایند تا به راحتی محصول ها خویش را معرفی و خصوصیت های آن را ابلاغ کنند و در میدان رقابت تجاری بتوانند خویش را نسبت به سایرافراد مختلفی نمایند .
درصورتیکه برندتان را به ثبت برسانید , میتوانید از کسانی که از مارک شما به کارگیری می نمایند گلایه نموده و آنها را بدون چاره به تغییر دادن اسم و چه بسا پرداخت غرامت به خویش فرمایید . علاوه بر این :
ثبت مارک
- مارک و ثبت آن , به حیث اعتباری که به کمپانی و کالا تولیدی میبخشد این قابلیت را مهیا میاورد تا بنگاه های اقتصادی بتوانند از شرکت های مالی متفاوت , وام دریافت کنند .
- ثبت نمودن مارک قادر است برای سهامداران ساخت قیمت افزوده سهام نماید و به تبع آن , سبب ساز ارتقا درآمد کمپانی گردد .
- مارک ابزاری برای بازاریابی کمپانی و ساخت وجهه همگانی است .
- مارک بعد از ثبت شدن , قابل جابه جایی است و می توان آن را انتقال بخشید .
- مارک یکی عارضه ها تشویق شرکتهای به سپرده گذاری بیشتر در جهت بهبود کیفیت متاع میباشد .
علامتها قابل ثبت و غیرقابل ثبت
به موجب ماده 1 ضابطه ثبت علایم تجاری و اختراعات : ( نماد تجاری عبارت است از هر قسم نشانه ای از جمله نقش , تصویر , رقم , سخن , عبارت , مهر , لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص فرآورده صنعتی , تجاری یا این که فلاحتی اختیار می شود . ممکن است یک آرم تجاری برای تشخیص امتیاز فرآورده جماعتی از زارعین یا این که کد خدا صنعت و یا این که کالا یک شهر و یا این که یک حیطه از میهن اختیار شود ( .
از ماده فوق مستفاد می شود که مدل آرم جنبه حصری ندارد , بلکه قادر است با دقت به اختراع اشخاص به صورت لغت ها , حروف , ارقام , تصاویر به عمل رود . در ثبت مارک , بایستی بهاین نکته اعتنا داشته باشید که مارک شما بایستی با مارک ثبت شده به وسیله رقبای شما مختلف باشد و طراوت داشته باشد .
علامت ها تجاری غیرقابل ثبت :
واژه و کلمه های عام . به عنوان مثال , درصورتیکه کمپانی شما قصد دارااست نماد تجاری ( پلاستیک ( را برای فروش پلاستیک ثبت نماید , تقاضانامه ثبت این آرم مردود خواهد شد زیرا ( پلاستیک ( کلمه و واژه ای عام برای این مال است .
کلمه های تعریف کننده . این واژگان کلماتی میباشند که معمولاَ در تجارت به خواسته تعریف مال متبوع به فعالیت میروند . مثلا واژه ترش برای تولیدها لواشک قابل پذیرش نخواهد بود زیرا متاع را تعریف می نماید . به این ترتیب به کار گیری از کلمه های کیفی مانند ( شایسته ترین ( , ( کلاسیک ( یا این که ( نوآورانه ( مردود خواهند شد مگر این که جزء یک نشان مختص باشند .
نشانه ها گم راه کننده . این نشانه ها , علائمی می باشند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت , کیفیت یا این که مبدا جغرافیایی فرآورده گم راه بوجود میآورد .