مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

تکالیف رسمی شعبه و نمایندگی در ضابطه ثبت موسسات

چهارشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۱۴ ب.ظ

 در این مقاله به تکالیفی که آئین طومار ثبت شعبه یا این که نمایندگی و ضابطه ثبت شرکت های و نظامنامه آن به صورت بدون واسطه بر شعب و نمایندگی ها توشه می‌نمایند , میپردازیم .

• نخستین - ارائه گزارش عمل به وسیله شعبه و نمایندگی
از جمله تکالیفی که به موجب دین طومار ثبت شعبه یا این که نمایندگی بر شعب و نمایندگی ها اجبار شده است , ارائه گزارش کار است . ماده 8 این آئین طومار در این راستا چنین مقرر می‌کند : ( تمامی افراد حقیقی وواقعی و حقوقی شامل این آئین طومار موظفند گزارش عمل شعبه یا این که نمایندگی در کشور‌ایران را همراه با صورت های مالی حسابرسی شده خویش پیاله دوران ( 4 ) ماه بعداز پایان سال مالی به دستگاه های ذیربط ارسال دارا‌هستند . حسابرسی مذکور تا‌وقتی‌که آئین طومار اجرایی تبصره ( 4 ) ماده واحده ضابطه استعمال از سرویس ها تخصصی و ماهر حسابداران ذی صلاح تحت عنوان حسابدار قانونی – تصویب شده 1372 - اعلام نشده است , بوسیله اداره حسابرسی و موسسه ها حسابرسی مقبول دستگاه ذی ربط , که شرکای آن اشخاص حقیقی و واقعی تایید شده بوسیله سازمان ارزیابی اداره حسابرسی باشند , انجام می‌گیرد ( .
همانطور که مراعات می شود , طبق این ماده همه افراد مشمول دین طومار مزبور دارنده تکلیف مقرر در‌این ماده هستند , که همانا مراد شعبه شرکت فرنگی و همینطور نمایندگی شرکت فرنگی ( از جمله حقیقی و واقعی یا این که حقوقی ) است . افراد یادشده موظف شده اند , گزارش کار خویش را به همراه صورت های مالی حسابرسی شده کاسه 4 ماه بعداز پایان سال مالی به دستگاه های ذی ربط ارسال کنند .
قابل ذکر است , از آن جا که ( آئین طومار اجرایی تبصره ( 4 ) ضابطه به کارگیری از سرویس ها تخصصی و ماهر حسابداران ذی صلاح تحت عنوان حسابدار قانونی ( در 13/ 6/ 1379 به ثبت رسیده است , فعلا افراد مزبور می بایست حسب مورد ( حسابرس و بازرس قانونی رسمی ( یا این که ( حسابرس ( خویش را از بین موسسه های حسابرسی که عضو جامعه حسابداران قانونی کشور‌ایران می‌باشند , تعیین کنند . در غیر این وضعیت صورت های مالی آنها خیر فقط نزد اداره کارها مالیاتی مملکت , بلکه به موجب آئین طومار مذکور در هیچ یک از وزارتخانه ها , موسسه های مدنی , موسسات مدنی , بانک ها و بیمه ها , موسسه های اعتباری غیربانکی , اداره بورس ورقه ها بهادار و موسسات و نهاد های همگانی غیردولتی دارای اعتبار نمیباشد و به نفع افراد مزبور قابل نسبت دادن نخواهد بود .

در بعضی از مورد ها عمل به به دست آوردن مجوز مشروط شده است که چنان چه جواز مزبور کنسل گردد , شعبه یا این که نمایندگی به منحل نمودن شخصیت ثبت شده خویش موظف می‌باشد . طبق ماده 6 آئین طومار ثبت شعبه یا این که نمایندگی : ( کسانی که جواز کار آنان از طرف مراجع ذی صلاح کنسل می شود مکلفند , در مهلت رقم خورده به وسیله سازمان ثبت شرکتهای و مالکیت های صنعتی , نسبت به انحلال شعبه یا این که نمایندگی و انجام کارها تصفیه آن مبادرت کنند . تبصره – شرکت هایی که جواز عمل آنان تمدید نمی‌شود , ( 6 ) ماه فرصت دارند تا نسبت به انحلال شرکت ثبت شده و انجام کارها تصفیه آن مبادرت کنند
ممکن است ماده یادشده صرفا ماده ای باشد که به مقوله انحلال شعبه یا این که نمایندگی پرداخته است , با این وجود این ماده هم فارغ از آن که خواسته از مراجع ذی صلاح را مشخص و معلوم کند , قضیه را به ابهام برگزار نموده است .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۵/۰۱
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی