مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

ضرورت ها در تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود

چهارشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰۷:۰۲ ب.ظ

از گزاره کمپانی هایی که در ماده 20 ضابطه تجارت به آن اشاره شده‌است , کمپانی وفادار محدود است . کمپانی مزبور را به‌این جهت دارای تعهد محدود می‌گویند که مسئولیت هرمورد از شرکاء محدود به به عبارتی میزان سرمایه ای است که در کمپانی سهم دار می‌باشد و بیشتر از سرمایه خویش مسئولیتی نداشته و وفادار به پرداخت دیون و قروض کمپانی نخواهد بود . براین اساس در شرایطی‌که کمپانی ضرر نماید یا این که ورشکستگی وی اعلام شده باشد و طلبکاران از بخشی از طلب خویش محروم شوند , حق مراجعه به شرکا ندارند .

موفقیت این جور کمپانی در کشور‌ایران زیاد چشمگیر است . علت موفقیت آن نیز این است که :
اولاَ : تشکیل کمپانی , متضمن تشریفات زیاد معمولی ای است ; از جمله این‌که تشکیل آن نیاز به‌وجود بیشتراز دو نفر سهم دار ندارد . ( ضابطه تجارت سقفی برای تعداد شرکاء معلوم نکرده است . براین اساس کمپانی میتواند متضمن هر تعداد سهم دار باشد ) .
ثانیاَ : مسئولیت فردی شرکاء را در پی ندارد .
ثالثاَ : تشکیل کمپانی دارای تعهد محدود , علی الاصول با مبلغ پاره ای سرمایه نیز میسر است .
برای تشکیل کمپانی دارای تعهد محدود بایستی سه عنصر آورده و قصد تشکیل و دوام کمپانی و همیاری همگانی برای علم آموزی فایده و تقسیم سود و ضرروزیان , وجود داشته باشد و حالت زیر مهیا باشد :
قصد و رضای شرکا : در تشکیل کمپانی مورد قصد , تشکیل نوعی شخصیت حقوقی به اسم ( کمپانی تجاری ) است . نیز چنان که مدل کمپانی هم می بایست معین بوده و مسئله قصد قرار گیرد . رضایت شرکا هم نباید ناشی از اکراه و غلط باشد .
اهلیت شرکا : توافق طرفین برای تشکیل کمپانی ماهیتاَ قراردادی هست و قضیه این قرارداد مالی است . از این رو , شرکا می بایست اهلیت منعقد و دخالت در کارها مالی خویش را داشته باشند ; یعنی دارنده اهلیت استیفا باشند و در شرایطی‌که محجور باشند می بایست به واسطه نمایندگان رسمی خویش مبادرت نمایند .
مسئله کمپانی : مراد از زمینه کمپانی قضیه عمل و به عبارت دیگر شغل کمپانی است . مورد کمپانی بایستی کارها تجاری باشد وگرنه کمپانی تشکیل‌شده , کمپانی دولتی خواهد بود . کار یا این که شغل کمپانی می بایست مشروع و رسمی باشد ; یعنی ضابطه گذار انجام آن عمل را ممنوع نکرده باشد . مورد کمپانی بایستی مشخص و مشخص و معلوم باشد . به عبارت دیگر مجهول و غیر قابل درک یا این که مردد فی مابین چندین فرمان نباشد . مالیت داشته و سودمند عقلایی باشد و هم مقدور و ممکن باشد .
قابل ذکر است , کمپانی دارای مسئولیت محدود کمپانی موضوعاَ ( تجاری ( است و به عبارت دیگر , زمینه عمل آن نمی تواند چیزی جز کارها تجاری باشد . از این حیث , کمپانی وفادار محدود با کمپانی سهامی گوناگون است ; چون کمپانی سهامی قادر است برای کارها تجاری یا این که غیرتجاری تشکیل شود و به اصطلاح , یک کمپانی شکلاَ تجاری است . اما کمپانی دارای مسئولیت محدود نمی تواند به هر دستور تجاری اشتغال داشته باشد , بلکه مطابق ماده 31 ضابطه تاسیس بیمه مرکزی کشور ایران و بیمه گری تصویب شده 1350 , تصدی به عملیات بیمه بوسیله موسسات دارای تعهد محدود ممنوع است .
در تشکیل و ثبت کمپانی متعهد محدود اصول ذیل بایستی رعایت گردد :
• اساسنامه و شرکتنامه
از جمله حالت تشکیل کمپانی بامسئولیت محدود , تهیه و تنظیم و امضای کمپانی طومار در بین شرکاء است . شرکتنامه قرارداد تشکیل کمپانی دارای تعهد محدود است و می بایست در سازمان ثبت شرکتهای به ثبت رسد و گواهی قانونی به حساب آورده می شود . اساسنامه ضابطه سازمان کمپانی است . در صورت عدم تهیه اساسنامه , نکات و ضوابط حتمی نسبت به سازمان کارها کمپانی در شرکتنامه درج می شود . به موجب ماده 197 ضابطه تجارت , انتشار خلاصه شرکتنامه لازم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۵/۰۱
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی