مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

میزان سرمایه ثبت کمپانی سهامی عام

سه شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۳ ب.ظ

تشکیل کمپانی سهامی عام , نیازمند توده شدن سرمایه رقم خورده در طرح اساسنامه است . بعد از این‌که سرمایه کمپانی , تعهد و ( 35 ( درصد آن به صورت عیب گیری پرداخت شوید , تعداد سهام هریک از تعهدکنندگان انتخاب و اعلام می شود .
رژیم حقوقی تامین سرمایه و تخصیص سهام به شرکاء , موضوعاتی است که درین مقاله به آنها پرداخته خواهد شد . شایان ذکر است خوا‌نندگان متشخص , در صورت نیاز به کسب داده ها بیشتر , می‌توانند به مقاله‌ها ( تشریفات ثبت کمپانی سهامی عام ( و ( مدارک مایحتاج برای ثبت کمپانی سهامی عام ( مراجعه کنند .
الف ) میزان سرمایه
دستکم سرمایه برای تشکیل کمپانی سهامی عام , ( 5 میلیون ( ریال است . صد رد صد , اکنون با اعتنا به تورم جان دار , این مبلغ برای تشکیل کمپانی سهامی کفاف نمیدهد , ولی تا ضابطه تغییر تحول نکند , توده سرمایه ( 5 ( میلیون ریالی برای تشکیل کمپانی سهامی عام کافی است .
مبلغ مذکور دستکم مبلغ سرمایه اثبات موسسه ها سهامی است . اگر که سرمایه کمپانی بعداز تاسیس به هر علت از دست‌کم مذکور در ضابطه کمتر شود بایستی کاسه بازه مقرر در ضابطه نسبت به ارتقاء سرمایه تا میزان دست کم مقرر مبادرت به کار آید یا این که کمپانی به مدل دیگری از گونه های موسسات مذکور در ضابطه تغییر و تحول صورت یابد وگرنه هر ذینفع می‌تواند انحلال آن را از دادگاه صلاحیت دار التماس نماید .
با این حال دادگاه مشوق انحلال کمپانی نیست و هر گاه پیشین از صادر شدن رای قطعی موجب التماس انحلال منتفی گردد دادگاه رسیدگی را موقوف مینماید .
براین اساس پولی سرمایه برای تشکیل و دوام کمپانی سهامی رقم خورده شده‌است که کمپانی نمی تواند کمتر از آن سرمایه داشته باشد و هر گاه سرمایه کمپانی به هر علت به کمتر از این پول تنزل پیدا کرد بایستی نسبت به واریزی مبلغ تا سقف مبلغ رقم خورده و یا این که تبدیل کمپانی به دسته دیگری از اشکال موسسات نوشته شده در ماده 19 ضابطه افراد حقوقی و موسسه ها تجاری مبادرت شود . چون در گونه های متعدد موسسه ها غیرسهامی درج شده در ضابطه دست کم سرمایه ای نیست و به این ترتیب کمپانی سهامی با هر مبلغ سرمایه میتواند سوای گونه های رسمی با رعایت قانون ها کمپانی مورد تبدیل به هر مدل کمپانی دیگری تبدیل شود . در صورتیکه تبدیل انجام نگیرد هر ذینفع یعنی سهامدار , طلبکار و مدیریت و بازرس میتواند به دادگاه مراجعه و تقاضای انحلال کمپانی را کند . دراین مورد نیز دادگاه سماجت بر انحلال کمپانی ندارد و در‌صورتی‌که قبلی از صادر شدن رای قطعی در جریان دادرسی ایراد برطرف شود رسیدگی موقوف خواهد شد . البته در ضابطه 1392 این شیوه چاره با ایراد ماده 20 ق . ا . ح . ش . ت مواجه است .
همان گونه که اشاره شد , بخش اکثر سرمایه کمپانی سهامی عام از روش فروش سهام به مردمان تامین می شود . لذا در ماده 252 ضابطه گذار پولی را که برای تشکیل کمپانی سهامی عام گزینش و مقرر نموده اند که سایر آن در پروسه بعدی طبق اساسنامه وصول خواهد شد . در ضابطه 1347 هم از همین روش پیروی شده بود و برای تاسیس موسسه ها سهامی عام موسسین باید اقلاَ بیست درصد سرمایه کمپانی را خویش تعهد کرده و لااقل سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به اسم کمپانی در شرف تاسیس نزد یکی بانک ها سپرده بعد از آن اظهارنامه ای به پیوست طرح اساسنامه کمپانی و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که به امضاء همگی موسسین رسیده باشد در تهران ها به دایره ثبت موسسه ها و در نقاطی که دایره ثبت شرکت های وجود نداشت به سازمان ثبت ورقه ها و املاک مراجعه میشود

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۳۱
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی