مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

مخلوط شرکتهای تضامنی

چهارشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۰۶:۳۰ ب.ظ

یکی از مباحثی که ممکن است در دعوا های حقوقی و تجاری با آن مواجه شوید , مبحث مخلوط موسسه ها تجاری مختلف هست .
ترکیب شرکت های به معنای ادغام و تجمیع شرکتهای است , که در‌این فرایند ماهیت بعضی از شرکتهای تغییر و تحول نموده یا این که از در بین می‌رود و کمپانی جدیدی به‌وجود می‌آید و جزو ماهیت و شرایطی موسسات قبل به کمپانی تازه منتقل می‌شود .
به طور کلی ترکیب شرکتهای تجاری به دو روش انجام میگیرد :

1 - ترکیب بی آلایش
2 - ترکیب ترکیبی

در روش اولیه که به مخلوط بی آلایش دارای اسم و رسم است , غالبا شرکتهای تجاری کوچکتر با یک کمپانی بزرگ تجاری با تجهیزات و سرمایه بیشتر مخلوط می شود و سرمایه و تجهیزات آن را ارتقاء میدهد . در‌این روش کمپانی کوچکتر در واقع منحل شده و تبدیل به جزو کمپانی بزرگتر می شود و میزان دارایی ها و بدهی ها آن هم به کمپانی فوق منتقل می شود . در‌این روش کمپانی بزرگتر با اسم و نام‌و‌نشان حیاتی خویش باقی خواهد ماند و میزان دارایی و بدهی های آن به میزان عده بودجه و بدهی های موسسه ها اساسی و مخلوط شونده هست .

البته در روش دوم با اسم ترکیب ترکیبی روش عمل بدین صورت است که دو یا این که یک‌سری شخصیت حقوقی با یکدیگر ادغام می‌شوند و شخصیت حقوقی و یا این که کمپانی جدیدی را به‌وجود می‌آورند و شخصیت حقوقی موسسات نخستین ادغام شونده هرکدام به تنهایی از در میان رفته و منحل میشود . ولی در‌این روش هم میزان دارایی ها و بدهی های یک یا این که تعدادی کمپانی به کمپانی تازه تجاری منتقل می شود و همان مجموع آنان سرمایه و بدهی های کمپانی نو با ماهیت نو خواهد بود .

در مقررات تجارت موسسه ها تجاری در قالب های مختلفی و با خصوصیات متعدد قابل ثبت میباشند , درحال حاضر بایستی روءیت کرد که ضوابط مرتبط با مخلوط این مجموعه موسسات به چه صورت هست ؟ آیا قابلیت مخلوط گونه های قالب های تجاری وجود دارد؟

در جواب بدین سوال می توان چنین خاطرنشان کرد که به طور کلی قالب شرکت های و میزان مسئولیت شرکاء در آنان در چگونگی مخلوط آن ها نقش زیاد مهمی دارااست , چراکه مطرح ترین تفاوت این قالب ها در میزان مسئولیت شرکاء در کمپانی هست . سازه براین در‌حالتی که که دو کمپانی درباره با این مسئله دارنده مقررات مختلفی باشند مخلوط آنان عملی نمیباشد .
بطور نمونه دو کمپانی سهامی و تضامنی دارنده تفاوت های اصلی در میزان مسئولیت شرکاء در کمپانی می باشند و در صورت مخلوط کمپانی تضامنی و سهامی ممکن بقیه شرکاء پذیرنده مسئولیت شرکاء تضامنی نباشند . بدین ترتیب ترکیب آن ها به لحاظ منطقی و رسمی نمیرسد .

همان مهم‌ترین برهان در تصمیم گیری درباره با مخلوط موسسه ها , انطباق ساختارهای موسسه ها ترکیب شونده و میزان هماهنگ مسئولیت شرکاء یا این که سهامداران و نیز چنین یکسان بودن بخش های اصلی تصمیم گیری در‌این این مجموعه موسسات میباشد .

فی مابین شرکتهای تجاری , کمپانی تضامنی در رأس هرم کمپانی هایی که شخصیت شرکاء در آن دارای اهمیت می‌باشد , قرار گرفته است و اگر که دو کمپانی تضامنی به خواسته بسط و توسعه و گسترش عمل های تجاری خویش تمایل به ترکیب بگیرند , با دقت به یکسان بودن جور مسئولیت شرکاء در‌این این موسسه موسسه ها , میتوانند کمپانی تضامنی جدیدی به‌وجود بیاورند که در‌این وضعیت ماهیت شخصیت های حقوقی پیشین از میان رفته و شخصیت حقوقی جدیدی متولد می شود و همه میزان دارایی ها و بدهی های کمپانی های ترکیب شده ( منحل شده ) هم به کمپانی تضامنی نو منتقل میشود

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۱۸
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی