ثبت مارک در قائم شهر
نحوه تعیین اسم مارک
تعیین یک واژه و کلمه مطلوب , صورت و تصویر خوشگل و یا این که ترکیبی ار هر دو , اولین قدم از روند ثبت مارک است . بایستی این مورد ها را به طوری گزینش فرمایید که مارک شما به راحتی در ذهن ها مخاطب به یادماندنی شود و معرف مال یا این که خدمتی باشد که ارائه مینمایید . در تعیین اسم مارک ملزم به رعایت تعدادی قانون ها به شرح تحت خواهید بود :
الف - مشتمل بر کلمه های عام نباشد . مثلا آرم تجاری ( کیف ( یک کلمه و واژه عام است .
ب - مشتمل بر کلمه های تعریف کننده نباشد . مثل واژگان توصیفی ( کیک شکلاتی ( , ( چیپس 500 گرمی ( , ( مبل ارزان ( , ( عسل اردبیل ( .
ج - منحرف کننده نباشد و مصرف کننده را راجع به کیفیت متاع , ماهیت آن , مبدا جغرافیایی و محل ایجاد جنس به نادرست نندازد . برای مثال ثبت آرم تجاری جهت عرضه شیره رطب با تصویر زنبور عسل مردود خواهد شد . چون ممکن است خریداران را به غلط اندازد و بعضا چنین محصولی را با تصور عسل خریداری نمایند .
شایان ذکر است , ویژگی منحرف کننده بودن یک نماد را قاضی راساَ گزینش می نماید . ابطال یک نشانه تحت عنوان فریب دهنده , اکثر زمان ها به عارضه ها منشا جغرافیایی یا این که صنعتی , ماهیت و طینت تولیدات , شباهت نشانه ها و کیفیت یا این که ترکیبات کالا یا این که سرویس ها صورت میگیرد .
د - با نظم همگانی و رفتار حسنه تضاد و مغایرت نداشته باشد . اسم هایی که مخالف موازین دینی , نظم همگانی و مغایر کردار حسنه باشند امکان ثبت ندارند . برای مثال اسامی تجاری مثل ( درمانگاه سپید پوستان ( و یا این که ( ماشین کرایه ای بسط بیکاری ( را نمیتوان به ثبت رسانید .
ه - دربرگیرنده نشانه ها قانونی مدنی و نشان کشورها نباشد مثل درفش مملکت
ن - بتواند در بین کالاها یا این که سرویس ها یک موسسه با موسسه دیگر تمایز ساخت نماید . قابل ذکر است هر نشانه تجاری برای اینکه بتواند کالای معینی را از کالای دیگری ممتاز کند بایستی دارنده صفتی باشد که آن را از نشانه ها سایرافراد ممتاز سازد . صفت نماد را ( وجه تمایز ( یا این که صفت مشخصه گویند . هر نشانه ای کهاین وصف را نداشته باشد امکان ثبت پبدا نمیکند .
ی - شبیه با برندهای به ثبت رسیده دیگر نباشد . دقت داشته باشید که در صورت وجود شباهت میان مارک متبوع شما و برندی که قبلاَ در به عبارتی طبقه ثبت شدهاست , اظهارنامه نشانه تجاری شما رد خواهد شد و برندی که تقاضای آن یکبار از طرف کارشناسان سازمان مالکیت معنوی رد شود , برای دفعات بعدی اقبال فراوان پاره ای برای ثبت شدن دارااست و اصطلاحاَ سوابق چنین برندی حاد می شود .
ضمناَ ذکر این نکته هم واجب است که به موجب ضوابط اداره ثبت سندها و املاک جمهوری اسلامی ایران , اسم تجاری می بایست دربرگیرنده کلمه ها پارسی باشد در غیر این صورت , برای ثبت برندی که دربردارنده واژه و کلمه غیرفارسی ( لاتین و . . . ) باشد ضروری است شخص درخواست کننده , دارنده کارت بازرگانی باشد .
• اشکال مارک
برندها بر حسب چیزی که معرفی میکنند , گونه های متفاوتی دارا هستند که عبارتند از :
الف - مارک مال : مارک کردن یک فرآورده یا این که سرویس مختص
ب - مارک فردی : نظیر یک ورزشکار
ج - مارک شرکتی : یک کمپانی که تعدادی جنس یا این که سرویس ها متفاوت داراست .
د - مارک جغرافیایی : نظیر یک شهر یگانه
ه - مارک همگانی : نظیر مراسم های حکومتی
ی - مارک فرهنگی : مثل یک مراسم فرهنگی
ن - مارک مذهبی : مثل یک مسجد یا این که کلیسا
• طرز ثبت مارک در قائم شهر
ثبت کردن مارک در قائم شهر , نظیر بقیه شهرهای کشورایران از روش اینترنتی قابل اجرا است . فرایند ثبت به قرار زیر است :
- ورود به سامانه سازمان مالکیت معنوی به آدرس http : //iripo . ssaa . ir و کامل شدن داده ها
( این روند مشتمل بر داده ها صاحب , ویژگی ها اخذ کننده ابلاغیه , بار گذاری ضمیمه ها اظهارنامه , بازبینی همگی داده ها و پیوست ها لود شده برای حصول اطمینان از درستی داده ها میباشد ) .
- دریافت راز اظهارنامه و کد پیگیری
درخواست کننده به طور همزمان با التماس ثبت آرم و در اظهارنامه تسلیمی به سازمان ثبت علامت ها بایستی محصول یا این که کالاهای متبوع و یا این که سرویس ها را مبتنی بر طبقه بندی قابل انجام یا این که طبقه بندی در میان المللی طبقه بندی نماید